Temaundervisning i samfunnsfag

STC3

Elevene har arbeidet etter følgende mål:

Eleven skal ha kjennskap til noen sentrale yrker.

Metoder for å tillegne seg denne kunnskapen har vært følgende: Utflukter til ulike arbeidsplasser, etterarbeid i form av å lage powerpointspresentasjoner i felleskap, samt samtaler rundt aktuelle begreper knyttet til de ulike yrkene, tegn til tale og visualisering i form av bilder. Temaet har foregått i to måneder, slik at elevene har fått god til innlæring av tema og aktuelle begreper. Vi avsluttet temaet med å oppsummere aktuelle temaer og begreper.

Elevene i STC har jobbet med temaet yrker i samfunnsfag i oktober og november. De har vært i Haugerud kirke og undersøkt yrket prest. De var på Furuset bibliotek og har hørt om hva en bibliotekar jobber med. Ved Grorud brannstasjon fikk elevene informasjon om hva det daglige arbeidet til en brannmann består av. Elevene fikk også besøk av en snekker på skolen. Snekkeren fortalte om utstyr og hva han jobbet med, samt at elevene fikk prøve å borre, hamre og sage. Det har også vært en kjent kunstner på besøk. Hun fortalte og visualiserte hvordan hun jobber, samt at elevene fikk trykke egne bilder. De fikk videre besøk av renholderen ved skolen. Han fortalte og viste hvordan han jobbet. Til slutt var elevene på omvisning på NRK. Der fikk de kjennskap til noen av  yrkene som eksisterer i et tv selskap som blant annet fotograf, ulike programledere, nyhetsopplesere, skuespillere, scenearbeidere, filmfotograf og lydteknikere. Elevene har vært konsentrerte og engasjerte i arbeidsprosessen og har tillegnet seg kunnskap om både yrkene og aktuelle utvalgte begreper.

Mvh.

Danish og Hege