Visuell støtte i barnehagen

Hva er visuell støtte?

Å visualisere språket kan:

• støtte barnets språkforståelse
  • gjøre begrepsinnlæringen enklere
  • være en støtte til å uttrykke seg
  • øke selvstendighet og deltakelse
  • gi struktur og oversikt

Tegn-til-tale

Tegn-til-tale kan beskrives som en metode der vi snakker med stemme og hender ved å sette tegn til de viktigste ordene i en setning. Dette gjør vi for å tydeliggjøre og visualisere språket slik at det blir enklere å gi og få informasjon. Tegn er motorisk enklere å utføre enn tale og vil derfor være et fint alternativ å bruke mens man utvikler talespråket.

Her kan du skrive ut tegnplansjer

Her kan du begynne å lære tegn

Samling med tegn-til-tale

Visuell støtte med bilder og symboler

I visuell støtte med bilder eller symboler velger vi ut de viktigste ordene i det vi snakker om og setter bilde eller symbol til. Bildet eller symbolet finnes klart foran begge som snakker sammen slik at vi kan peke, se, høre og gjenta.

Valgtavler

En valgtavle kan være en visuell oversikt over begreper man snakker om i en samtale eller aktiviteter barn kan velge mellom. Kanskje kan man inspirere til å velge en ny aktivitet man ikke mestrer å benevne med tale enda? Eller kanskje mestrer man å spørre om favorittpålegget sitt eller favorittleken sin.

Her kan du skrive ut eksempler på valgtavler

"Snelle"

En snelle er en bunke med bildekort som inneholder de viktigste begrepene man bruker i hverdagen. Denne brukes gjerne i overganger fra en aktivitet til en annen. Da viser man frem symbolet for den nye aktiviteten mens man gir beskjeden. Tilpasses med begrepene som er viktige for akkurat deres hverdag og barnegruppe.

Her kan du skrive ut en egen "snelle"

Handlingsrekker

En handlingsrekke er som en liten oppskrift for en handling eller en aktivitet og gir en visuell oversikt over delhandlingene og små påminnelser underveis. Handlingsrekker kan brukes på ulike typer aktiviteter og gjøremål og kan gjerne henge på veggen der aktiviteten vanligvis skjer. I starten er det fint at den voksne peker på og benevner de ulike delhandlingene mens aktiviteten pågår.

Her kan du skrive ut eksempler på handlingsrekker

Dagsplan

På samme måte som i en handlingsrekke settes symboler eller bilder i en bestemt rekkefølge, men her er handlingen hele barnehagedagen. Dagsplanen gir barna en visuell oversikt og forbereder både barn og voksne på det som skal skje. Når man er ferdig med en aktivitet kan man markere dette ved å ta bort symbolet eller bildet fra planen.

Dersom dere har barn som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) kan det være behov for andre, individuelle tiltak i tillegg til det du finner på denne nettsiden.