Skrivedans i MTE

Skrivedans

Hva er skrivedans?

Skrivedans er utviklet av Ragnhild Oussoren-Voors. Hun er skriftspedagog, skriftspsykolog og grafolog, og er utdannet i Nederland og Frankrike. Skrivedans kom til Norge i 1999, og brukes blant annet av ergoterapeuter, fysioterapeuter og pedagoger i skole/barnehage.

Målsetningen er å gå fra frie bevegelser til konkrete linjer. Virkemidler som blir benyttet er lek, musikk, dans, fantasi og forming.

Skrivedans1

Skrivedans i MTE ved Hauksåen skole

Skrivedans praktiserers hver uke og inneholder et spesielt tema som trenes og bearbeides ved grovmotoriske øvelser til musikk, individuelle oppgaver med farger og papir. I MTE jobber vi for tiden med temaet vulkan.

Skrivedans er lett å tilpasse etter barnas utvikling og alder. Poenget er at skrivedansen skal være med å bidra til at elevene får:

• Forbedret kroppsbevissthet.
  • Tydelig utvikling av dominant hånd.
  • Forbedret øye- håndkoordinasjon
  • Mer flyt i bevegelsene
  • Bedre konsentrasjonsevne.
  • Forbedret rom og retningssans.

Målet er å skape en flytende og sammenhengende håndskrift ved å kombinere pennens bevegelser med grovmotoriske bevegelser ved hjelp av musikk, rytme, farge, rim, lek og fantasi. Det handler ikke om læring av bokstaver, men innlæring av bevegelser til skriving. Barna blir kjent med runde former og rette linjer.

Musikken er veldig viktig og spiller en stor rolle: den inspirerer hjernen til å finne rytmiske kroppsbevegelser og ulike uttrykksformer. Elevene former myke og rette linjer til musikk etter å ha utført tilsvarende bevegelser i dans etter musikken.

Eleven spenner av etter musikk i siste økt av timen:

Skrivedans2

Skrivedans3

Elevene har formet bevegelser fra musikken på arket:

Skrivedans