Lærlinger på Haukåsen skole

Ghail og Kjetil - to av våre flotte lærlinger

1.     Hvordan er det å være lærling på Haukåsen skole?

Det er fine kolleger og alltid noe artig som skjer hver dag. Jeg gleder meg hver dag til å gå på jobb. I løpet av bare et halvt år har jeg lært kjempe mye.

Det er fantastisk! De ansatte er inkluderende, omsorgsfulle og aksepterer hverandre.

2.     Hvilke arbeidsoppgaver har du?

Vi følger opp elevene i alle aktiviteter, gjennom hele skoledagen og i Aktivitetsskolen (AKS). Det er mye stell og pleie, men også kommunikasjon og samspill. Vi må hjelpe elevene til alt de ikke klarer selve. De ansatte her på skolen tilpasser seg til det vi lærlinger kan, og så får vi flere arbeidsoppgaver når vi lærer. Det er fint at man hele tiden kan stille spørsmål og fint at man får prøve seg frem.

3.     Hvorfor valgte du dette faget/yrket?

Jeg kjenner en som jobber med barn med spesielle behov og det hørtes interessant ut. Jeg er glad i barn og hadde lyst å lære mer om hvordan barn utvikler seg. Tanken er at jeg kan bidra til positiv utvikling. Så kan jeg gjøre en viktig og meningsfull jobb.

4.     Hvilke egenskaper er nyttig å ha som lærling på Haukåsen skole?

Å være tålmodig, spesielt med barn som ikke har talespråk. Å kunne være til stede for elevene. Omsorgsfull. Man må klare å stelle og pleie barn og ungdom, og å skifte bleie. Sosial. Å være glad i å jobbe sammen med folk.