7B på åpningsfest til Nasjonalmuseet

123

I forkant hadde klassen forberedt seg på hva som var i vente denne spesielle dagen. Vi hadde blant annet lest om Edward Munch og sett på mange av hans malerier, og som ekte kunstkjennere analysert hvilke følelser de ulike maleriene representerte. Klassen var enige om at Skrik var et gøyalt bilde, og vi øvde på å lage et sjokkert ansikt som i maleriet.

Da vi kom frem ble vi tatt imot på rød løper, før vi ble guidet inn og fikk vi servert den flotteste lunsj med dertil egnet underholdning av dansere i alle regnbuens farger. Deretter begynte omvisningen med vår egen guide, og vi fikk se mange flotte kunstverk, et eget eventyrrom og selvfølgelig Skrik og alle maleriene til Munch. Her fikk vi også vist frem våre egne skrik som vi hadde øvd på. Som om ikke dette var nok, inneholdt programmet også en mini-konsert der elevene fikk danse på kunstnerisk vis. Avslutningsvis fikk alle lage sin egen button som et minne fra turen, der motivene var hentet fra kunstverkene vi hadde lært om i løpet av dagen. Alle elevene og voksne var veldig flinke gjennom hele dagen og koste seg sammen på tur. Selv om det av og til var fristende å ta på kunstverkene.