Elevene i STB har som mål i sin individuelle opplæringsplan at de skal lære om de ulike transportmidlene som beveger seg rundt i byen. I temasamling har vi øvd på tegn-til-tale, fått kjennskap til grafisk symbol, sett på film og hørt sanger om kjøretøyene. Vi benyttet oss av verktøy og metoder som smartboard, temabøker og formingsaktiviteter. Elevene syntes det var stor stas å se kjente videoer på lerret og koste seg med blant annet fargelegging som har bidratt til å pryde temaveggen i klasserommet. Vi lekte også med togbane og biler i friminuttet. Det var gøy da toget gikk sakte over broen og fort i nedoverbakke, men litt rart når toget plutselig forsvant inn i tunnelen. Da fikk vi også introdusert begrepene opp, ned, over, gjennom, fort og sakte.
Amund og Ellida med togbane
Som en naturlig del av temaarbeidet dro vi til byen for å se transportmidlene på nært hold. Vi tok med oss aktivitetskort basert på Picture Communication Symbols og trosset det kalde været for å ta t-banen til Nationaltheatret. Vel fremme observerte vi buss, bil og trikk, for så å ta turen ned til Aker brygge. Det var mange båter i forskjellige størrelser som lå til kai. Vi vinket farvel til den store Nesoddbåten og hvilte oss på en benk mens vi så på de små fiskerbåtene. En ypperlig sjanse til å snakke om begrepene stor og liten.
Mikkel kjører T-bane
Som en oppsummering og avslutning på temaperioden så vi både på bilder av oss selv underveis i prosessen og bilder fra byturen. Selv om temaet er avsluttet i fellesundervisningen fortsettes arbeidet individuelt. Vi gleder oss nå til en ny temaperiode i STB hvor temaet er barnebokfiguren «Ludde».
Amund ser utover fjorden og båtene som ligger til kai.