Naturfagsundervisning i MTC

MTC1

Elevene har ulike læringsmål, og alle jobber med å lære seg noen kjennetegn ved høsten. Dette gjøres både ved innlæring av tegn, gjenkjennelse av symboler, førstehåndserfaringer og samtale om hva de liker og ikke liker ved bruk av kommunikasjonssystemet Talking mats.

Noen av elevenes felles mål i naturfag er følgende:
-          Lære om ulike begreper opp mot ulike temaer i fagene, som for eksempel årstider.
-          Bruke sansene til å utforske.

MTC2

Elevene øver blant annet på å gjøre tegnet for eple, og hvilke farger de finnes i.

Eple

Det er viktig å få førstehåndserfaringer med begrepene man skal lære.

MTC5

Elevene har fått smake på tre ting laget av eple, da det jobbes med eple og hva man kan
lage  av eple som et av kjennetegnene ved høsten.

MTC6

Her brukes Talking Mats til at eleven sier noe om hva hun liker og ikke liker etter å ha fått noen førstehåndserfaringer med mat laget av epler.

Talking Mats kan hjelpe mennesker med kommunikasjonsvansker og/eller kognitive vansker til å uttrykke meninger knyttet til et tema. Samtaleleder stiller åpne spørsmål, del-takeren svarer ved å plassere bilder/symboler under en visuell vurderingsskala på en matte. Mer informasjon finner du i kurskatalogen.