Gjennom to skoleuker har elevene i MTA jobbet med aktiviteter relatert til fortellingen om Geitekillingen som kunne telle til ti. Elevene har som mål i sine individuelle opplæringsplaner at de skal utvikle språklig bevissthet og lære begreper knyttet til temaene kjente fortellinger. Et temaarbeid som dette åpner også opp for å jobbe med andre fag, som i dette tilfellet, matematikk. Her har enkelte av elevene mål som omhandler å ha forståelse for antall på sitt nivå, og på sikt videreutvikle sin tall- og mengdeforståelse. I retning av dette jobber vi med symboler relatert til størrelse og mengde. Dyr på bondegården var et klassetema i høst, men tas opp igjen som en naturlig del av denne periodens temaarbeid.
Temaene har vært fokus for fellessamling og aktiviteter i både ene- og gruppetimer. Samtidig har begrepene også blitt brukt av de voksne i samhandling med elevene i mindre strukturerte situasjoner gjennom skoledagen. Hver morgen har vi startet dagen med en fellessamling hvor Geitekillingen som kunne telle til ti har blitt fortalt. Lærerne i klassen hadde øvd inn og presenterte fortellingen med tegn-til-tale og bilder på Smart Board. Her har tegnene for tall og dyr vært viktige. Elevene har gitt uttrykk for at det er en spennende fortelling, og enda morsommere har det vært når de selv ble telt på samme måte og fikk et tall tildelt, som «1 for Ulrik, 2 for Tuva og 3 for Håkon».
I temasamling har også elevene selv øvd på å telle til ti på én hånd med tegn-til-tale, som vist nedenfor:
Noen av elevene har prøvd å forme tegnene selv, mens andre har blitt håndledet av voksne i ulik grad. Gjennom bilder, video og musikk på SmartBoard kunne elevene se tegnene knyttet til symbol og mengde på forskjellige måter.
Tellesanger har vært til god nytte under mer motoriske aktiviteter i løpet av perioden. Sangen En elefant kom marsjerende har vi sunget og lekt sammen både voksne og elever. Vi tok i bruk hele klasserommet og marsjerte i vei på rekke og rad. En morsom og samlende aktivitet for alle!
«En elefant kom marsjerende»
Vi oppsummerte og avsluttet perioden med kinovisning av NRK-filmen Geitekillingen som kunne telle til ti. Her var det på sin rette plass å servere popkorn og saft.
Filmvisning
Spor etter kinokos.
Som en bearbeiding og endelig avslutning av perioden gjennomførte vi en enkel dramatisering av fortellingen, hvor alle elevene fikk hver sin rolle som et av dyrene.
Dramatisering. Til og med dukken fikk være med!
Og snipp, snapp, snute, så er fortellingen om elevene som kunne telle til ti, ute!