Elevbedrift i UTA

lage mat 1

innkjøp

UTA har hatt en egen elevbedrift i to år. Elevbedriften har blant annet bestått av vaffelsalg, drivhus og nå suppesalg. Nå som våren er i anmarsj blir det tredje året på rad at UTA har drivhus som elevbedrift. Men ettersom drivhuset begrenser seg til en kort tid på året har elevene valgt også å selge suppe. For det kan man gjøre året rundt!

Elevene har ansvar for å planlegge, produsere, markedsføre og føre regnskap for suppesalget. Vi har prøvd litt ulike supper, men funnet ut at blomkålsuppe er en favoritt.

lage mat 1

lat mat 2

I mat og helse timene på onsdager lager elevene suppa. Vi lager cirka 10 liter suppe hver gang. Elevene er med i alle forberedelsene fra start til slutt. Oppgavene rullerer, slik at alle får handlet, laget, solgt og ryddet. Det er alltid minst to elever som har ansvar for å samarbeide om oppgavene.

severer

kassa

Suppen har falt i god smak hos mange av personalet på Haukåsen. Selv om salget iblant varierer er det alltid en god fortjeneste.

regner

Etter at suppen er solgt, må pengene telles. Dette gjøres hver gang og oversikten over hva man har tjent og brukt føres ned i en budsjettbok. Elevene er sammen med på å avgjøre hva pengene skal brukes til. Før jul ønsket elevene å bruke noen av pengene på semifinalebilletter til The Stream på Chateau Neuf.

aktivitetet