Brytertrening i MTD

mtd1

Elevene har ulike mål, men jobber sammen i små grupper der brytestyring er et av elementene de jobber med.

Elevene bryterstyrer discokule, høyttaler, tog, bamser og vifte. Alt elektrisk utstyr kan i utgangspunktet tilpasses for brytestyring ved å koble de til en styringsboks som for eksempel Kariboks. Elevene aktiviserer bryteren på ulike måter alt ettersom hva som er hensiktsmessig for den enkelte elev. Noen bruker hånden og andre bruker hodet.

MTD3

MTD2

Elevene bruker bryteren til å styre dataspill som Helpkidslearn og Switch Skills.

MTD4

«BigMac» bryteren har en innebygget talemaskin. Vi har sunget inn refrenget på Per Olson. Elevene deltar i sangen ved å aktivisere bryteren når vi kommer til refrenget. Elevene har på forhånd valgt hvilket dyr vi skal synge om enten ved å peke på bilde eller ved å se på bildet i en øyepeketavle.

MTD5

Bruk av bryter åpner opp for både økt deltagelse og økt mestring for elevene. I tillegg vil bruk av bryter kunne bidra til å styrke elevenes kommunikative ferdigheter.

Eksempler på mål knyttet til bruk av bryter kan være:

• Lære årsak-virkning forståelse
  • Økt deltagelse i sang og musikk/lek/dagliglivets aktiviteter ect.
  • Styrke kommunikative ferdigheter.

mtd6